Pärla

Pärla

måndag 6 maj 2013

strålande sol

Idag har jag varit i stallet och mockat till Ellan. Sen försvann lite ork å jag fastnade på en pall :-) luva kom å räddade min kärra som stod i stallgången.  :-)
Sedan kom mor och hjälpte till att spåna. Jag fixade Ellas hinkar å mor fixade hö.

Mor tog ut hö och vatten till Ella och hon fick middag i hagen medans mor lekte i geggan;-)

Lämnade ella ute så jouren fick ta in henne.
Det var så himla fint väder ute idag och eftersom hon vilar idag så får hon stå ute länge.

Min far har tagit hand om pärla idag helt själv :-) och klarat det galant.
Imorgon har jag stall vila.
Då ska min far ta hand om Ella medans min mor ska ta hand om Pärla då hon öven ska skos och bli sommar redo.

Måste skaffa blindplugg till Ellas dojjor om det nu går att få lös brodden då vi ej bytte när hon skoddes senast. Och redan då var dom tokslitna så dom kanske ej går att få lös.

Måste även raka Ella en gång till då hon blivit så lång hårig.

Pärla är väldigt fin i pälsen kanske lite långhårig hon med. Men vill ej raka bort pälsen då hon ska gå på lösdrift snart å allt skydd mot flugor är bra skydd. Lite i valet och kvalet om jag ska spara ut pärlas man. Då hon nu är stubbad och verkligen behöver friseras. Men om hon nu ska bli gårdspoa å gå på lösdrift är det ju helt klart bra med man. Så måste fundera på det ett tag. Då hennes man är hemsk då hon har lång man. Men som sagt det är ju bra med man. Det skyddar och man kan ju leka lite med pälsglans. Då hon inte ska ridas utan bara köras typ. Och selen glider faktiskt inte även om hon har pälsglans i manen. Medans om man rider så glider sadeln runt som en hal tvål på henne med lite pälsglans i manen.

Stora problem jag har. :-) hehe.

Nåja är rätt skönt med inga andra problem än manproblem å hoppas det håller sig så ;-)

På onsdag är planen att jag ska försöka rida lite. Beror helt på min ork.
Men det är i alla fall min plan :-)

Nu godnatt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar