Pärla

Pärla

söndag 17 mars 2013

lätt kaosartad dag i stallet

Idag skulle jag ha en lugn och mysig dag i stallet.
Riktigt så blev det ej.

Mockade och fixade hö med alma. Lätt besvärligt att mocka två i en box...greparna hakade fast i varandra och lite halvkaos blev det. Men vi hade det trevligt ändå:-):-)

Pärla har rymt två gånger ur hagen idag. Jea tog in henne på morgonen och sen var min far med hö till pärla och då stod hon ute igen. Han satte in henne och höjde tråden där han trodde att hon smitit ifrån. Hon har ju i alla fall inte rymt genom grinden i alla fall.

Nåja jag och alma gick och skulle ta in henne.  Tog med höpåsarna upp i hagen.
Tur vi var två som hämtade in liten ponny.

När vi kommer upp i hagen står pärlas haggranne fastsnurrad med frambenen i grinden och mumsar på sitt hö som hon skulle ha till imorgon. Tänkte jag skulle ta in den. Skulle bara släppa ut pärla och alma först och sen ta in den.

Det var bara det att när vi fått ut pärla och jag står och håller i hennes höpåsar hoppar en annan häst rakt igenom hagen och anfaller pärla. Han sparkar henne. Galopperar förbi henne vänder och anfaller igen. Jag viftar som tusan med pärlas höpåsar. Han stannar upp och börjar äta hö. Jag tar pärla och står kvar med höpåsarna i högsta hugg. Alma springer och hämtar grimma till hästen får på den och vi går ner i stallet.
Alma tappar hästen så han drar järnet i stallet. Vi får fast han och får in han i boxen. Ser att han trampat sig och är blodig.
Söta alma springer och tar in ponnyn som satt fast i tråden då vi var tvugna att lämna henne i hagen. Hon som har häst tillsammans med hästen som hoppade på pärla kom.
Hon kontaktade ägaren till den hästen som skulle komma fort till stallet. Hon och jag tar hästen till vattenspiltan och ser hur såret ser ut. Ett ganska djupt jack. Fixade lite förband gjorde hon som har hästen i samma hage som den som hoppade ut. Jag står lite längre ner i stallet och försöker få tag i lite folk. När hon ska ta hästen från vattenspiltan och den drar iväg igen. Hon fastnar i grimskaftet och jag viftade lite så den stannade så jag tror inte att hon gjorde illa sig hoppas jag.
Jag ringde till hon som hade ponnyn som satt fast i staketet.  Och hon skulle komma och kolla till den lite senare.

Jisses.

Pärla verkade inte vara skadad i alla fall. Vi borstade henne och sadlade på. Alma red henne i ridhuset och det gick superbra. Kul att se.

Kom in i stallet.

En häst kom typ inskenandes utan ryttare i stallet folk fångar in den sätter in den i en box och letade reda på ryttaren.

Jag kände nu orkar jag inte med detta mer.

Så jag kände mig klar i stallet och jag åkte hem.

Imorgon får våra knashästar inte gå ut för dom ska försöka fixa till hagarna imorgonbitti.

Imorgon har sandra pärla. Jag ringde henne och uppdaterade om kaoset. Så hon skulle ta med sig sin mor och en långpisk utifallatt det är så att han tar sig ut igen.

Nog om detta.
Nu ponnyakuten :-)

Sen natt

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar