Pärla

Pärla

måndag 15 juli 2013

dagens hästande :-)


Hej. 
Idag tog jag in Ella först i stallet. Borstade henne noga. Å ryktade. Pälsglansade svansen å kammade ur hennes dreads. ;-)

 Ella fäller päls till förbannelse. Skulle hon haft lite längre päls skulle jag lätt kunna göra ett par koftor utan problem. 

Tog sedan på henne ledtränset å morsan fotade några fina kort på Ellan.
Ett av korten är jag supernöjd med då hon precis gnäggade. Hon ser ut som en sagohäst finaste finaste Ella. 

Sen tog jag å ella en promenix. Pigg å gla pensionär.

Släppte sen ut henne helt naken i hagen då det blåste så mycket å inget kryp gick att skåda. Skönt för dom att slippa täcken å snören för ögonen.
Så alla hästar hemma har gått nakna i eftermiddag.

Sen tog jag in pärla i stallet och borstade å fixa å dona. Även hennes svans fick några liter pälsglans i sig för att gå å reda ut. Riktiga skogsmullar ;-)

Selade på. Satte på skydd å boots. Träns å luva. Hakade fast henne i vagnen å jag å mor for på tur mot stickan. 
Jag är imponerad av min mor. Senast hon åkte med grät hon ett par gånger innan vi kommit in i vagnen.
Nu bara hoppade hon i som om hon inte gjort annat.
Skritten gick jättebra. Likaså trav en bit. Mycket stolt över min mor. Men sen fick hon nog så vi stannade så for jag å pärla en bit till å jag lät henne gasa på lite i traven med öronen spetsade. Ponnyliten uppskattar verkligen jobb. Fin ponnyn.

Tyvärr övergick finvädret till duggregn å muller på himlen. 
Så när vi kommit tillbaka till stallet var det om ännu mera blåsigt. Så pärla fick komma ut i hagen efter hon borstats av å fått lite kraft foder.

Då var det ju Lillans tur.
Med tanke på vädret så tog vi ut henne ur hagen å mor borstade å fejjade Lillan blänkande vit. Medans hon fick gå å beta vildvuxen gräsmatta.
Hon är väldigt fin i sitt ben å jag kan lixom inte förstå hur hon som är helt vit är ren. Medan Ella å Pärla ser ut som lermonster är Lillan kritvit. Hon har en liten smutsig fläck vid manken. Av grönska....jisses. hon ser ut som värsta tävlings ponnyn medan de andra ser ut som luffare ;-)

Nåja kan tro det varit praktiskt rent tävlingsmässigt med en renlig skimmel :-)

Så det är vad som hänt med kusarna idag. En väldigt trevlig dag. 

På torsdag ska jag ut till poarna igen.
En kompis ska följa med så vi ska ut med pärla å lufsa runt. Sen blir det nog vardagspyssel med dom andra.








Renliga Lillan

 Ella gnäggar
 Ella e fin
 Körtur
 Mer körning
Closeup på Ellas gnägg
Trötter

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar