Pärla

Pärla

onsdag 10 juli 2013

ponny promenad

Idag for jag till träsket efter lunch där mina älskade kusar numer bor.
Vi hade lite miljöträning idag då dom mest stått och skrotat och gjort ingenting annat än ätit och blivit pysslade på.
Mina föräldrar är helt fantastiska och hela gården har levt upp och blivit den idyll jag sett framför mig i så många år.
Det är helt fantastiskt underbart.

Å bara en sån sak som att ha en ponny som man varit konstant orolig för det är helt bortblåst å det är helt fantastiskt då jag vet att ponnyliten inte kan ta sig ut ur hagen. En sådan befrielse.

Idag var det Ellas tur att först få på sig ledträns och sen gå ut ur hagen och besöka min aldeles egna superfina vattenspilta. För imorgon ska dom ju skos i den. Kan ju vara bra att se vad som händer när det tas ut en häst ur flocken hagen å promenerar iväg. Både vad som händer med hästen man tar med å likaså hästarna som är kvar i hagen.
Och det blev precis som jag trodde.
Pärla stördes mest av att både bli lämnad av hästarna och även att gå ut med.

Ella var nog mestouppfostrad å hon blir ju lite bulldoozer aktig och är nog mer stressad än hon ser ut å vara. Vissa saker efter vägrn när vi var å promenixade var riktigt farliga.  Söt poan.
Vi var in med henne två gånger i stallet och vatten spiltan.
Men hon taggade ner rätt fort. Tog ävrn av flugtäcke så hon fick lufta sig när hon promenerade. Hon har ganska mycket skav av täcket och av att hon kliat sig.
Släppte ut henne i hagen å tog av henne grimman så hon fick gå helt naken ett tag. Det blåste rätt mycket så det var nästan inga djur och det är som skönt att se kusarna nakna åxå :-)

Sen blev det Lillans tur.
Tag av henne täcket. Och medans ella satt massa grispäls och är halvruggig är ponnyjäkeln helt vit. Hela Lillan är kritvit. Vaddå renlig häst. Jisses. Inte ens en bajsfläck eller nått.
Tog på henne tränset å trodde att hon kanske skulle vara den mest tittiga men det visade sig rätt fort att även om hon var lite stressad så gick det fort över å hon är väldigt lyhörd till skillnad från ella som traskar lite dit hon känner för :-) Lillan gick in i vattenspiltan å snorkade lite. Men det gick då fort över så det kändes ej som om hon behövde in dit en gång till efter promenaden.
När vi kommit hem igen då både Ella och Pärla varit lite oroliga så verkade det som om Ella å Lillan kom ett steg närmare varandra. Dom är inte bästa vänner. Men dom tolererar varandra och det känns som om att dom bara får tid på sig så kommer dom bli ett bra team.

Och om dom inte blir det så kommer ju mitt stall stå klart i höst å då får vi helt enkelt fundera över hagkonstillationen.
Ska alla gå i egna hagar eller hade Pärla å Lillan passat bättre ihop.
Detta är det inga planer på nån förändring då man varje dag ser framsteg i vänskap. Dessutom är det ju så att om någon ändring blir så kommer ju dom som äger Lillan att få tala om vad dom tycker innan man gör något. Då det ej är våran kuse å då är det ju en fördel att man är överens om vad som är bra gör hästarna.
Men imorse så låg lillan å ella mitt på ängen tillsammans och vilade.  Det var kul att se.

Lillan är en riktig trevlig liten krabat. Och hennes skadade ben  ser perfekt ut och det är ju roligt. Torrt och fint.
Tror att hon uppskattade promenaden verkligen.
Märker att nu börjar dom komma tillbaka i ork efter omställningen att gå ute dygnet runt.

Testade även ett regntäcket på henne som jag fick med pärla som hon drunknar i och det satt bra på lillan.
Det täcket hon har har typ 100 grams foder å det är lite varmt nu å ha som regntäcke.  Man ska aldrig slänga saker. Kan alltid komma till användning:-) det är ju inte världens snyggaste men det fyller ju sin funktion. Så eet är ju bra.

När vi kom tillbaka med Lillan gnäggade ella en massa å pärla vandrade.
Sen när vi släppte in Lillan i hagen verkar det som om kemin mellan ella å henne mycket bättre. Det är ju kul.
Sen tog vi ut pärla. I bara grimma å kedjegrimskaft då jag känner ponnyliten så det är bättre å leda henne utan något i munnen.

Pärla fnös mest i stallet.  Men jag har ett hemligt trick. Klia henne på manken så glömmer hon allt uom hur skönt det är att bli kliad på. Funkar i alla lägen ;-)

Pärla gick vi en längre tur med få hon ska hållas igång då hon som är den enda som inte är pensionerad.
Dessutom ville jag att hon skulle träffa fåren innan jag humpar henne i vagn å far ut. Kan som bli lite för spännande då.

Morsan ville leda pärla på dit vägen å hemvägen å jag är riktigt imponerad. Tror hon fortfarande kan stressa upp kusarna av sin egen energi då hon oroade sig för bilar å hundar å sådant. Men det gick över förväntan så det var jättekul.

Sen så är jag också otroligt imponerad av min pappa som stannade kvar i hagområdet å kunde komma med detaljerade uppgifter som var väldigt bra att ha.

Men i det stora hela är det lilla pärla som är mest stressad.
Det går ju inte saken bättre att miljön är så ny för henne då hon bara bott där ett par dagar. Och det behövs ju tid för att aklimatisera sig. Och om man då sedan plockar bort en trygghet trots att de är på andra staketet gör henne lite mer stressad. Eller hon börjar vandra.

Sen har vi testat att flytta pärlas krubb närmare grannarna och att hon har super uppsikt däriftån på vad Ella å Lillan gör.
Mina älskade djur.

Så nu när dom vant sig vid hagar och ljud å nya rutiner ska dom även lära sig att vara ifrån varandra och även det är ju en omställning.

Så imorgon ska dom skos och det blir först lillan sen ella å sist pärla.

Har bestämmt tror jag att pärla ej ska sulas runt om nu när hon står ute dygnet runt plus att det inte är så stora gruskorn på vägen här.
Måste kolla med ingela imorgon.

Jag kommer själv inte att närvara vid skoningen jag är helt övertygad att med ingela där kommer det att gå superbra

Sen på fredag å lördag blir det mest haghäng förutom lilla pärla som behöver röra på sig.

Söndag å må dag ska jag sova i träsk och då blir det minst en av dagarna körning med pärla å även lite promenixar med resten av kusebusarna.

Har även uppbokat torrhö i ett år framöver till alla tre kusar och det känns riktigt skönt.

Pappa håller även på att förbereda på att fixa till i stallet och få upp boxväggarna så vi kan ta in vildarna till hösten vintern.

Nåja det var nog allt.
Känns faktiskt riktigt riktigt bra att ha alla hästar där.
Jag får allt jag vill ha och är ute efter och slippa allt tjat kaos och nötter som är så kallat hästfolk. Nåja jag är ju säkert likadan men det känns som om detta är vad jag vill. Må gott med alla mina hästar och slippa allt tjafs.

Har även ett hönät till pärla på natten så hon har att äta då hon ej har så mycket gräs i hagen å betar hon där blir det aldeles för långt till vännerna i hagen bredvid.
Men det är kul att se att hon ändå taggat ner. Tog betydligt längre för ella men framförallt lillan. Men nu ser dom väldigt nöjda ut ;-)

Lite bilder från dagen :-)
 De fem översta bilderna är från vår promenad.
Resten av bilderna är fotade under ett par dagar. Paradiset :-)




  Ella blir ju lite trött av att hålla koll på två kompisar nu. Bäst att vila ordentligt mellan varven !:-)


 mor underhåller lösdriften. Dom har en effektiv lösning. Mor humpar ut det i en hög. Sen tar far det å fraktar bort. Hjälpsamhet och tacksamhet känns som två bra och fina och passande ledord faktiskt.  :-)
 Sorterade sadelkammare å insåg att jag nog har sjukligt många träns:-) alla på övre raden är pärlas.


 Dessa kort nedan är från när vi släppte in pärla i sin hage. Den översta av dessa bilder hade hon rullat för att sedan sätta sig upp för att sitta där ett tag och gnugga klia magen innan hon steg upp. Sötast.nu :-)
  Pärla å ella hade lite meningsskiljaktigheter då dom e två kärringar båda två. Så nu är det en eltråd över så ella inte kan nypa pärla i rumpan oc pärla sparkar å sparkar.  Men inte vill hon ju gå därifrån ;-)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar