Pärla

Pärla

söndag 28 juli 2013

helg familjemys skippbospel poahästhäng lösdriftskonstruktion å massaassa mer

For som sagt till träsket i går å sov över. När jag kom dit så mest myste jag på. Tror att jag inte ens klappade poarna igår. Är rätt halvkass och kryckar runt på mina rollsrolls lila kryckor som pärla var aldeles fantastiska att proväta. :-)

Morgonen vaknades å stegs upp sju. Efter frukost och en skipboförlust fick kusarna krubb. Ella å Lillan stängdes in i deras ängshage där det fanns vatten å mat till dom. Medan jag å pärlan tog en mysdate i vattenspiltan då jättetraktorn hubert skulle in i hagen å lyfta väggblocken till pärlas lösdrift.

Jag å pärla myste i vattenspiltan svalt å skönt å inga djur. Delade på lite apelsin saft å singoallakakor. Dom gick fort ner i ponnymage. Var dock ej riktigt planen. Hon som stal en  :-)
Passade på att smörja upp hennes sele noga medan hon äter. Kom på att jag måste köpa nya skackelremmar å två carbinhakar till hennes baksele då jag tror tiden är inne att fästa den i vagnen så som den egentligen ska sitta. Har ju enbart haft den som invänjning då hon tycker det är lite läskigt när man kommer åt rumpdelen på henne.
Men nu bryr hon sig inte alls så nu ska jag testa. Ska för säkerhetsskull släppa den några hål i början så hon vänjes sig att den sitter fast i skacklarna.

Tyvärr blev det varken körning av pärla. Tömkörning av ella eller promenad av lillan på grumd av min jävla fot

Får vila nu så jag kommer igång igen med mina hästar.

Borstade å ryktade klippte stubben under grimman å klippte å pälsglansade svansen på pärla.  Så hon blev som en blank flirtkula▼:-)

Efter två å en halv timme hade dom fått upp så mycket lösdriftsdelar att min mor ej behövdes i bygget så hon kom och avbytte mig då hade ju jag å pärla redan traskat ner till huset från stallet till gräset så hon fock stå å beta lite. Värsta drömmen för ponnyliten men det får ej bli för mycket då hon faktiskt haft fång. Men lite gräs verkar hon fixa bra.

Mor satte sig på en pall å lunchade med pärla i koppel :-) tror hon skulle kunna gå lös på gården utan att promenera iväg faktiskt.

Far å mor har legat i som tokiga å smällde upp pärlas hus med väggar tak å ett fönster så hon ser när ella å lillan går ner på ängen å betar..
Pärla har sitt hönät i lösdriften vid fönstret å ska även få en krubba till hennes kraftfoder.
Tokfint blev det.

Har man inte fantastiska föräldrar så säg :-)

 Åh klöste även pärlas kastanjer då dom vuxit massa mycket. Inget hon tyckte var superkul men det var välbehövligt.

Har även rådfrågat atg hur man ska avmaska detta med blodmask då dom tyckte att eftersom bara lillan vad vi vet blivit utsatt för det då hon delat hage med en häst som jade det så tyckte dom att jag enbart skulle avmaska henne. Vilket jag gjorde idag å sen till senhösten ska jag ta ett kollamasken test på alla tre så jag vet säker vad som ska avmaskas eller om jag ej behöver det alls. Onödigt att avmaska för mycket med alla dessa resistenta saker....

Sen jag for hem har jag gått uppdateringar å foton från byggnationen då hela hästskaran var samlad å nyfikna å den enda som lixom kunde hjälpa till var ju pärla då hon var den enda på rätt sida av staketet. Frågan är ju om hon hjälpte eller stjälpte :-)

Men det är väldigt kul att se att hon inte är rädd och verkar allmänt nyfiken på huset hennes.

Fatta vilken dröm. Nu är hon häst på riktigt.  Fin hage. Fina omhändertagande människor som kan häst. En SÄKER hage.ett fint hus å pedantskötsel. Ute dygnet runt å mår gott. Ganska många positiva skillnader både för henne å mig än i wg där det mesta inte var fungerande. Säkerheten framförallt.

Men men jag har lämnat det bakom mig. Jag mår otroligt bra å likaså alla mina hästar å mor å far. Det hade egentligen inte kunnat bli bättre :-)

Nåja nog om detta.
Här kommer bilder
Det var meningen bilder skulle komma men det går assssssssegt att ladda dom. Så jag lägger ut alla bilder imorgon.  För nu e de banne mig natt.

Puss

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar