Pärla

Pärla

tisdag 9 oktober 2012

måndag och tisdag.

Det regnar fortfarande, snart så kommer både jag och poa att odla simhud mellan tårna och i hovar och allt.
Usch.

Sandra har ridit henne i ridhuset igår och idag.Jag har hjälpt henne och dom är riktigt duktiga, det är roligt att se hur bra det går och att träning ger resultat. Har dock lite dåligt samvete över att Sandra hade en väldans massa träningsverk i dag. Ops=) då är det bara att köra hårdare=)

Hon är väldigt bra i vänster varvet, i det högra så är hon svårare, hon är rak i sidan och blir ganska förbannad när sandra går på henne och försöker få henne mer böjd i sidan. I skritten och traven går det bättre, men högergaloppen är svårare, när hon ska böja över henne och få henne mer och bättre ställd i sidan åt höger så sparkar hon bakut och byter galopp...så hon är rätt envis, men vi är envisare. Vi får bara ta det lugnt och jobba sakta och tålmodigt med det då pärlan är en halvenvis ponny, och vi vill ha henne på vår sida och hon ska tycka att det är roligt att jobba, så hon får hållas lite, och vi jobbar med det som går och pressar inte henne så mycket enbart för att hon är rätt oriden och att jag vill att pärla ska koppla ihop arbete med roligt och inte koppla ihop arbete med pest...det ska vara kul, hela tiden...även om hon inte får maska på dock.=)

Så imorgon så blir det ridhus dressyr igen, ska fota lite då och även försöka filma lite.

Men jag är verkligen jättenöjd med Pärla och Sandra, dom passar så bra ihop och det är faktiskt tråkigt att Pärlan är så liten att sandra är för gammal för att få tävla henne.

Pärla är ju inte slutmätt, så jag har ju tänkt att om man har tur så kanske hon går att göra om till liten c ponny..
men idag försvann alla planer på detta då en tjej i stallet hade en mätsticka med vattenpass så vi provmätte henne. Nu är det ju inte någon exakt vetenskap, men det ger ju i alla fall en fingervisning om vilken kategori hon skulle passa bäst i.
Och vi fick henne till 119 cm. Vilket innebär att hon defenetivt alltid kommer att vara b ponny och hon är närmare a ponny än c ponny. A ponny är gräansen 110 och c ponny är gränsen 130.

Nåja. Thats life...det är bara lite mindre pärla att älska än vad jag hade velat=)

Idag har jag även friserat hennes man.
Det var så mycket att frisera så det får bli i etapper, men nu är det värsta gjort i alla fall, nu är det bara finliret som är kvar.

Har även köpt ett par skydd fram och bak till henne, som hon verkligen behöver, men dom var för stora.
Dom var i storlek ponny, så nu måste jag lämna tillbaka dom och försöka hitta ett par skydd i storlek shettis som inte är röda eller blåa eller rosa=(

Så jag måste typ helst igår till hööks och försöka hitta ett par andra skydd som är mindre.
Dessutom så har pärla bantat så mycket att hennes sadelgjord har blivit för lång=)

När jag köpte henne gick den att dra åt på första hålen på båda sidorna och då fick vi typ slita för att få fast den, en fick ligga på sadeln medans den andra fick dra.

Nu är gjorden på sista hålet på båda sidorna och sadeln sitter skitdåligt på henne. Ska testa imorgon min andra sadel på henne och se om den är bättre, annars så måste jag försöka hitta något sadelludd som jag kan lägga under sadel för att den ska vara bättre...fy, för nu är det inte bra.

nåja. den dagen den sorgen=)

Väntar nu bara på att min vagn ska bli klarrenoverad så jag kan komma igång och köra henne i min vagn.=)
Nästa vecka ska Sandra rida henne lite och sen så tänkte jag tömköra henne rätt mycket, och veckan efter det kanske min vagn e klar=)??=)

nåja, här är lite bilder från idag efter jag friserat henne. och hennes läskiga ljusturkosa innetäcke=)

Hon är inte klar friserad och jag vet att det sticker ut lite tussar här och där i frisyren.
Men både jag och pärla blev less, inte nog med att hon har mycket man , jag har lite ont i fingrarna och hon tyckte inte att det var superkul att bli ryckt.

Så imorgon blir det spännande att se om hennes man är stubb, eller om den ligger ner. Men som sagt allt är bättre än hur hon såg ut innan=) det är i alla fall vad jag tycker.
Jag är lite allergisk mot långa manar=)
det är kanske dressyrhjärnan som spökar....


hungrig pärla

mat

poaplutt

småtrött 
pärlan.

finast 
pärlan doppar sitt hö i vattenhinken=)
/E

2 kommentarer:

  1. Hom blev jätte söt i nya frillan =)

    Om du ska göra dig av med Pärlas sadel får du gärna hojta till - vi är nog troligtvis sugna på att köpa tillbaka den...

    Kan du inte slänga upp en helkroppsbild (utan täcke eller utrustning) så vi får se hur Pärlaplutten ser ut i kroppen nu när hon är bantat och vältränad?

    SvaraRadera
  2. Jag jobbar på att få henne fin i den nya frillan=).

    Jag ska fixa en helkroppsbild på henne så snart jag kan helt naken=) tror inte att jag har några sådana alls just för tillfället.

    Ska kolla, om inte annat så ska jag fixa det så snart jag kan.
    och hon är ju inte direkt bantad=) även om hon gått ner massa, men det är lite för mycket ponny kvar fortfarande, men vi jobbar på det..hehe...men absolut så ska jag fixa lite nakenkort på henne.
    knas att jag inte tänkte på att fota henne Naken samma dag som jag tog korten när hon friserades.

    Jag hör av mig angående sadeln så snart jag kan.=)

    Hoppas allt går bra med bella2 .

    SvaraRadera