Pärla

Pärla

måndag 11 februari 2013

Raspade tänder.

Lilla pärla har varit hos tandläkaren. Det behövdes verkligen lilla stackarn. Tir jag frågade när hon var raspad tidigare innan jag köpte henne. Synd bara att jag kom på det nu och inte i september.

Hon blev drogad. Inga problem. Hon satte på munstege inga problem. Kollade in i munnen problem. Hon hade inga hakar men ordentligt vassa taggar och sår i kinderna på båda sidorna. Lilla pärlan.
Hon har ju även överbett. Dock har hon det bara i framtänderna och inte i resten av käken och det är mycket skönt för då blir det ingen förskjutning i tandraderna och det slits jämt.
Men nu syntes det och det kunde till och med jag se att hon vridit käken lite då hon har haft mer ont på ena sidan och försökt avlasta det onda och därmed skjutit över käken åt ett håll.....låter det välbekant? :-):-)
jag gjorde åxå det innan min käke opererades. ;-)

hon hade även ett sår i gomen och det var ett höstrå som fastnat. Men det tog hon lös.

Annars tyckte hon att hennes tänder såg jättebra ut.
Och skälet till varför hon var sårig och läskig i munnen nu berodde enbart på brist av regelbundna tandkontroller.

Men i grund och botten var allt bra. Inga hakar alls hade hon. Inga vargtänder och inga foderinpackningar eller så.
Känns superskönt att ha fått det gjort.

Hon trodde att hon behövde raspas en gång per år så det är ju jätteskönt.

Kollade även med henne om det är en ink hon har på benet. Och det var det. Men imget att bry sig om så länge den inte blir irriterad eller börjar växa eller så. Sitter ju lite dumt till då den ligger precis i skarven där skydden slutar.

Hon skrev även ut avmasknimgsmedel till henne. Prima. Helrenoverad blir hon.

Innan vet kom så tog jag ut henne på gången. Borstade och myste med henne. Pratade även länge med en jätte söt tjej:-) som var superglad av en händelse idag. Så jätte jätte kul för henne:-)


Fixade även till pärlas nya pyjamas som mor inhandlat till henne. En riktig liten stjärna e hon.

Mor ska fara och fixs grovjobbet senare idag så jag får vila och bli ordentligt frisk.
Men det var så kul att träffa min älskade ponnyplutt och även alla stallmänniskor.

Tog på henne täcken och humpade ut henne i hagen när hon vaknat till ur sitt dis. Och gav henne lunch hö när far kom.

/ emz







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar