Pärla

Pärla

måndag 18 februari 2013

stallig dag

Idag äntligen känner jag mig nog frisk för att åka och pyssla poa kuse.  Mockade och det kändes lite som meditation. Fy tusan vad gott i själrn det är med pärlan. Allt blir som bara helt rätt och på någon sätt helt självklart.  En gång hästtjej alltid hästtjej. Det är som bara helt självklart att det är så yär livet ska vara. Nåja nog med djupa funderingar.

Fixade upp pärlas nya hönät . Allt blev lite provisoriskt upphängt då någon...... läs mor...... lyckats byta kod i överskåpet där det hönätet ska hänga fast i är så nu sitter det fast i hösnören och bensnören. Man tager vad man haver sa kajsa varg. Jag följer helt enkelt bara hennes koncept. .. tils jag brytit mig in i mity egna skåp....för andra gåbgen...hm första gången var det jag som lyckats med kodändring;-);-)

Nåja om hon imorgon ätit upp höer och hönätet ;-) så slipper jag fundera hur jag ska bryta mig in i skåpet.

Sen har jag bytt hela hennes ryktpåse til ryktväskan. Hennes pälsglans som jag köpte och flitigt använde på svanse hennes skulle egentligen inte vara i väskan.  Men skåpet är som sagt inbrottssäkert även för mig.

Klippte av hennes svans lite då den vuxit förfärligt mycket. För att inte tala om hennes stubbade man. Tänkte ta en lång dag på onsdag i stallet. Longera pärla. Smörja och frisera henne. En riktig mys dag.

Mor kom med en ny brösta som jag tror passar henne som hör till min gamla ponny. Den är bredare och har ett bättre dragläge så jag tog lös den hon har och jag och mor jämförde och dom är precis lika långa så jag tror den passar men den är i stort stort behov av lite kärlek och mycket läderbalsam då drn hängt i staklet hemma på gården ett par år oanvänd då den ej passade min andra ponny och det fattas även en del i selen och dessutom så gick inte ponnyn i fråga att köra då hon var så bakskygg. Men jag är som en hamater. Den som spar han har och skulle den passa pärla halde det varot helt perfekt. Jag tänkye ju longera den i henne då hon ej gått med balsele under tiden jag haftchenne. Trot inte att hon brur sig alls. Men det kan vara nyttogt att vänja henne att ha något bakom bakbemen innan jag humpar henne i vagn. Om det blir spännande i vagn för att hon inte är van blir det lite för spännande för mina nerver. Jag är en tönt jag vet och jag bjuder på det. Inget kag mår dåligt eller dkämms för. Det är helt enkelt kag...take it ore leave it.

Mor kom till stallet och slulle håmta mig. Hon tog in pärla och medans hon fyllde vatten och skar slantar ;-) av morötterna så tog jag av täcket och borstade och myste med pärla och snart behöver hon uppsöka rakmaslinen igen..

Tror hon kommer få jättegin sommarpäls med massa trivselfläckar.

Med tanke på det. Fan vad jag längtar till sommaren. Kunna köra på planen och kanske försöka få till en körsektion då det ej finns någon för tiölfället. Tänk vad kul att kunna ta upp en trämare och få lite tops i precisionskörning och sådant. Skulle verkligen vara skitkul.

Men det ska även bli kul att kunna träna lite dressyr med henne på planen än att bara köra i slogen. Även om det är det som känns allea härligast. Total frihetskänsla och harmoni.

Jar även avmaskat henne.

Hoppas det blir vartm väder någon dag så man kan mocka hage utan att frysa ihjäl.

Nåja detta blev ett öångt inlägg.

Men hästabstinensen har vaeit jobbigt påtaglig nu när jag varit förkyld så nu känns allt extra roligt ocy det hela gör det ju inte bättre av att soöen lyser våren är snart här och det bärjar bli lite fler varma dagar dessutom.

Har även mailat hovslagaren och ska fixa fötterna på prinsessan.

Snart åker far och hämtar pärla s nya rissla som han köpt till pärla. Tack snälla pappa;-) så nästa vinter nlir det slädåkning för hela slanten. Fy så mysigt.

Nåja nu är det natt.

Kram /E


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar