Pärla

Pärla

söndag 30 september 2012

Körtur

Hejsan.
Idag var det tävlingar på stallet där pärlan står.
Jag for till stallet runt tre tiden. Min mamma fiskade in ponnyn från hagen.
Borstade av henne med lite hjälp av sandra, typ se till att hon inte smiter=) Hon var även snäll att kratsa hovarna.
Selade på henne, och tränsade, micklade sedan fast musses gamla ländtäcke på henne som inte alls passade på henne, jag måste sy om det så det fungerar som körtäcke.
Ska fixa det någon dag.
Men efter diverse micklande satt det i alla fall fast så vi kunde sätta fast vagnen på henne.
Sandra följde med mig ut med henne, medans hennes syster red på en häst från stallet.
Det var lite halvdåligt väder, med andra ord så har det regnat hela dagen.
Men när vi skulle ut så blev det fint väder, eller det regnade i alla fall inte och var ganska varmt.

Pärla var pigg, jättepigg.
Hon ville inte alls stå still i vagnen när Sandra skulle hoppa i, hon backade och var allmänt ouppfostrad.
Men tillslut så stod hon still och Sandra tog sig i vagnen och vi kunde fara iväg.

Körde efter ridvägen men efter ett tag tog vi in på en avstickare och tänkte vi skulle se vart vi hamnade, vägen var allt annat än bra och vi körde igenom en jättestor vattenpöl vilket inte var så bra då vattenpölen var tokdjup, så nästan hela hjulet försvann, tur det inte var djupare, då hade sandra fått simma=).

Sedan vände vi då vägen tog slut för det var en vägbom ivägen och sen var det ett stort jäkla hus där ute med massa hästar..hm.

Vi vände och fortsatte efter den vanliga vägen. Sandras syster sofie följde med ett tag, men sedan vände hon då Tage håller på att jogga igång efter sommarbetet så han blev lite trött.

Pärla var superpigg och tyckte att det var jättekul att springa fort.
Hon är väldigt lätt i handen, ligger inte an i tömen något alls, men het är hon, det går inte direkt sakta.
Hon har blivit piggare nu när pälsen är bortrakad, som en liten projektil for hon fram i skogen.

Jag lät henne gå på lite i sitt egna tempo tills hon självmant saktade ner i en lugnare trav, hon var överpigg, men jag vill inte hålla på atts lita i henne och dra, jag vill ha positiva upplevelser i skogen.
och när man tar i tömmen stannar hon ju så jag tycker att hon gott kan få springa i sitt tempo så länge hon inte hänger i handen, skenar eller inte lyssnar.
Men hon joggade på rätt friskt, efter ett tag började tempot bli lagomt, =)så som hon i normala fall brukar knata på.

Travade vidare en bit, sedan vände vi och travade och galoppade på vägen hem.
Sen fick hon en lång avskrittning.

Hon är ju helt fantastisk denna lilla ponny, men jag förstår verkligen vilka hyss hon kan hitta på  för detta är en ponny som vill jobba, och har ganska mycket krut i sig.
Så när hon går mindre blir hon lite busig=)

Jag är så jätteglad över denna lilla varelse.
Det är så kul att jag trivs så bra med henne och att allt flyter på så bra.

Det är kul att få sällskap i skogen när man kör, och idag var det extra roligt då sandras syster red med oss=)

Man hinner diskutera mycket hemligheter=) i skogen, och massa ohemliga saker med. Hehe...
tyvärr är inte mitt liv så spännande så diskussionerna gick väl mest i dessa ohemliga saker...

Vi var nog ute en timme, om inte längre.
Det märks att pärla får bättre och bättre kondis, att hon orkar mer och har mer energi.
Det är kul att ha en så pass arbetsglad poakuse.
Som min mamma tycker så mycket om också och inte är rädd för, det är så kul att dela intresse med henne, och att hon vågar ta hand om min poa, förut så har jag haft så stora och nerviga tävlingshästar och då har hon varit mer rädd och nervös, men nu är det så kul att se henne, när hon är och fixar med Pärla, för det syns verkligen att hon inte är rädd för henne och att hon ser glad ut och verkar må bra av att ta hand om henne, och det är roligt.
Jag ska nu bara försöka få ner henne i vagnen, så får hon följa med oss ut på promenad.
Tänkte hon skulle få följa med någon dag när hon bara ska skritta ut i skogen så det inte går så fort=)
och när det är sådär riktigt fint väder. Så hon tycker att det också är jätteroligt=).

Det slutar kanske med att hon stjäl hela ponnyn av mig=)

Jag testade täckena jag köpt till henne.
Hon har fått ett urfult ljusturkost täcke från hööks, det var det enda fodrade innetäcket som inte var i fleece som var i hennes storlek. Det är något fel med brodyren av hästen som är på det så täcket var nedsatt så det kostade typ knappt 300 kronor. Så jag köpte det, skulle ju ha ett till, men av alla hästaffärer i hela luleå så var detta fula ljusturkosa täcket det enda i storlek 105 som fanns.
Så jag måste beställa ett till täcke då det är bra att ha två om det regnar ute och hon blir blöt på inne täcket med, just nu så har hon ett blått fleecetäcke som får agera reserv tills hon fått ett annat.
Fleece är inte nå roligt när hon ligger och sover i spånet.
Men för tillfället får det duga.

Sen testade jag ett vintertäcke som jag köpt på utförsäljningen på häst och fritid.
Det passade också rätt ok. Det var lite kort, men just nu har hon en rätt mastig kalaskula så det blir nog perfekt i vinter, hon har ju ett annat Hansbo täcke som passar perfekt på henne som kostade multum som jag köpte till min shettis för något år sedan, som hon inte kunde ha för det var för litet?
Hur som helst så passar det super på Pärla så det är hennes vintertäcke, men det är alltid bra med ett till då i fall det är blötsnö eller något sådant , så hon slipper gå ut i ett fuktigt täcke, så nu har hon ju två täcken till i vinter, så det är perfekt.

Hon har även två regntäcken som man kan växla med så hon alltid har ett torrt täcke över innetäcket i hagen.

Det är bara ett till innetäcke som behövs. Fodrat med glansigt yttertyg.

Köpte även ett däckelunderlägg som hon blev så fin i till selen.
Måste bara fixa till gjordarna på selen för nu trycker det lite och klämmer, så jag får på något sätt trixa in mitt fårskinns sadelgjordstunnel i selen på något sätt, måste fundera lite över hur jag gör det på ett praktiskt sätt.

Sen när vi rakade pärla så kom det fram  skavsår från hennes svanskappa hon har. eller har haft, detta är gammalt då det är ärr utan hår, så hon har haft något som inte alls passat till henne och fått ordentligt skav av det.

Så jag ska fixa en fårskinnstunnel så hon inte får mer skav där då hon körs nästan varje dag och om hon rids så har hon ju också svanskappa.
Så det var ju bra att få henne rakad så jag upptäckte det så man kan ha det under uppsikt.

Nåja, detta blev en hel roman.

Men nu är det slut, lämnade pärlan i boxen med sitt ljusturkosa läskiga täcke, ska fota henne i det och lägga upp, det är verkligen förskräckligt=)...usch.
hon fick middags hö. och så borstade vi av henne, kratsade hovar och sköljde av benen på henne.

Körde hem sandra och sofie..=) vi bor typ grannar. hehe.

nu är det snart natt.
Har haft en underbar dag i stallet.
Tack så mycket till alla inblandade.

och har jag sagt att jag älskar min ponny=)

Detta är ett av dom bästa besluten jag tagit i mitt liv.
Jag är så fruktansvärt glad att min mor och far hjälpte till så jag fick hem denna underbar varelse, detta är LIVSKVALITET!
och jag älskar varje sekund av det.

och vet ni vad det bästa är.
Jag saknar inte att rida alls....
det finns inte ens i min hjärna, inte ens när jag sitter på läktaren och ser duktiga dressyrekipage, inte ens när jag är och kollar på tävlingar
och det är så skönt att för en gångs skull lyssna till mitt hjärta och göra det Jag vill och det Jag mår bra av.

med dessa ord tackar jag för idag.

/E

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar